9 Aralık 2013 Pazartesi

"Ben Çalışkan Bir Kızım" Mayawati ile Röportaj

Çeviri: Ayşe Ulusoy

Sade sarı şalvarıyla, Uttar Pradesh’in (Hindistan’ın Kuzey Eyaleti) bayan eyalet başkanı Mayawati’nin yüzü seçilmiş olduğu mevkinin ışıltısını yansıtıyor. Güney eyaletlerinde katıldığı eylemlerinin dönüşünde India Today editörü Prabu Chawla ve yardımcı editör Priya Sahagal’a planlarını anlatıyor.

S: Niçin Uttar Pradesh (UP) dışında çalışıp ülkenin diğer kesimlerinde seyahate çıkıyorsunuz?

C: Eyalet başkanı olmamın yanısıra, ben aynı zamanda partimin (Bahujan Samaj Partisi) ulusal başkanıyım. Dolayısıyla UP’de olduğu kadar diğer eyaletlerde de partiyi temsil etmeliyim.

S: Ama UP son derece geri kalmış bir eyalet. Eyaletin sorunlarıyla daha fazla ilgilenmeniz gerekmez mi?

C: UP ile ilgili hiçbir endişem yok. Eyalet 57 yıldır Bahujan Samaj Partisi (BSP) dışındaki partiler tarafından yönetildiği için geri kaldı. Eyalet başkanlığımın ilk döneminde daha önceleri dört yılda anca yapılan işi dört ayda yaptım.

S: Bir sonraki başbakan bu eyaletten mi çıkacak?

C: (gülüyor) Öncelikli amacım Uttar Pradesh’in çehresini değiştirmek. 
Mayawati: “Devlet koruması istemenin nesi yanlış?’

S: Niye güvenliğinizi tartışıyorsunuz? Korktuğunuz birsey mi var?

C: Uttar Pradesh’te olduğum sürece korkmuyorum. Ancak, BSP çoğunluğu elde edip diğer eyaletlerde de güçlenmeye başladığından beri öteki partiler bu durumdan hoşnut değiller. Bu nedenle, bana sürekli hükümetimin bulunduğu UP’de kalmamı ve burada güvende olacağımı söylüyorlar. Halbuki ben UP dışına çıkmadan partim tabanını nasıl genişletebilir ki? Uttar Pradesh Hükümeti istihbarat raporlarına dayanarak devletin Özel Koruma Grubu’ndan (ÖKG) bana koruma talep etti. Ancak Merkezi Hükümet niye koruma istediğimi sorgulayıp Eyalet Başkanı olduğumu ve eyalet içinde kalmam gerektiğini söyledi. Maalesef partinin ulusal başkanı olduğumu unutuyorlar.

S: Muhaliflerinizin sizi UP ile sınırlı tutmaya çalıştığını mı söylüyorsunuz?

C: Evet, ama sonunda kendileri sınırlı birkaç eyalette sıkışıp kalacaklar. Merkezi Hükümet sonuç olarak koruma talebimi anlamlı buldu ama sadece başbakan, eski başbakan ve ailelerine ÖKG sağlanabileceği gerekçesiyle bana koruma temin edemeyeceklerini söylediler.

S: ÖKG kurumunun bir ayrıcalık tanıması mümkün değil mi?

C: Ben başbakan, eski başbakan ya da başbakan çocuğu değilim. Eğer eski başbakanın ailesine ayrıcalık tanınabiliniyorsa niçin bir Dalit’in (Hindistan Çingenesi) kızına tanınmasın? Ben çalışkan bir kızım.

S: Daha önce tehlikeli olduğunu söylediğiniz bir milletvekili’inden bahsetmiştiniz. Kim bu bahsettiğiniz kişi?

C: Atiq Ahmad isminde Delhi’den bir milletvekili’nin koruması altında biri var. Zamanı gelince bu milletvekilinin ismini açıklayacağım. Ahmad hakkında tutuklama emri olduğu ve tutuklamasını talep ettiğimiz halde niye saklıyorlar?

S: Siz popüler bir Dalit liderisiniz. Size niye zarar vermek istesinler?

C: BSP’nin gücünü arttırmasıyla ilgili bir durum bu. Açıkcası, BSP daha fazla ön plana çıktıkça diğer partiler bundan zarar görecek. Önce kongre partisi (Hindistan’ın en çok milletvekiline sahip ana partisi), sonra Bharatiya Janata Partsi (merkez-sağ parti)...

S: Narendra Modi’ye (Gujarat Eyalet başkanı) de ÖKG koruması verilmeli mi? Sizin olduğunuzdan daha çok tehlikede olduğunu siz de takdir edersiniz.

C: Bu Gujarat Eyalet istihbaratının ve Merkezi Hükümetin karar vermesi gereken bir konu.

S: 2004 yılında, seçimlerden önce, Sonia Gandhi sizinle sandalye dağılımı konusunu konuştu mu?

C: Evet bizimle mecliste işbirliği yapmak istediler. Bu doğru. Sonia bize gelip ulusal düzeyde işbirliği teklifinde bulundu ancak biz buna hazır değildik. Ben benim insanlarımın bunu istemediğini söyledim. O da bunu anlayışla karşıladı ve hiç sorun yapmadı.

S: Kongre partisiyle ilişkiniz nedir?

C: Benim Kongre Partisi ya da BJP’den istediğim hiçbir şey yok. Benim partim yalnız mücadele eder. 1996’da Kongre Partisiyle olan işbirliğimiz onların bize olan ihtiyacından kaynaklanıyordu. Bizim oylarımız onların işine yaradı ama onların oyları bize herhangi bir çıkar sağlamadı. İşte o zaman, bu işten bir kazanımımız olmayacaksa niye işbirliğine gidelim ki diye düşündük. Herkes bizim üzerimizden çıkar sağlıyor ama biz hiçbir şey kazanmıyoruz.

S: Ama Rahul Gandhi, 1996 işbirliğinin Kongre partisine zarar verdiğini düşünüyor. Kongre partisinin Rahul’la daha fazla BSP karşıtı bir tutum kazandığını düşünüyor musunuz?

C: Ne farkeder ki? Bırakın öyle olsun. Mayıs 2004’te ne olduğunu hepimiz gördük. 
Mayawati: “Sonia 2004’te ulusal düzeyde işbirliği teklif etti ama biz buna hazır değildik”

S: Bazıları sizi şantaj yoluyla para sızdırmakla suçluyor.

C: ÖKG koruması istemenin nesi şantaj? Ben kendim için, bir ev ya da bungalov için para istemiyorum ki. Şu ana kadar yalnızca UP halkı için iyi olan konuları gündeme getirdim. Buna mı şantaj diyorsunuz? Ekonomik yardım da şantaj değil. Ben, eyaletteki insanlar bize finansal destek vermeyen merkezi niye desteklediğimi sorduklarında ne cevap veririm? 
BJP, 2003 yılında beni sonuna kadar Eyalet Başkanı olarak desteklediğini söyledi. Ben o zaman da kendileri Merkez Hükümet’i yönetirken beni UP’nin yönetiminde görmek istediklerini anlamıştım. Kendilerini ara referandumda 80 sandalyenin 60’ında desteklememi istediler. Üzerime siyasi baskı uygulayıp beni Taj Koridoru davasına karıştırdılar. Bu da yetmezmiş gibi malvarlığımın orantısız olduğu gerekçesiyle dava açtılar. Daha sonra BJP gitti, yerine Kongre Partisi geldi. Bildiğiniz gibi bir buçuk yıl önce gelir vergisi sorşturmasında temiz çıkmıştım. Şimdiki dava ise mahkeme heyetinin önceki kararının bir onayı niteliğinde. Niçin 2004’ten beri temiz olduğuma dair verilen karar geciktiriliyor?

S: 1998’de Vajpayee’ye (o zamanın BJP’li başbakanı) destek sözü vermiştiniz ama sonra güven oylaması sırasında fikir değiştirdiniz.

C: 1997’de BSP ve BJP güçbirliği anlatlaşması yaptığında beni kandırdılar. Bu insanlar güvenilmez ve yalancı. Eyalet başkanlığım boyunca partilerini yıkmak ya da kazık atmak gibi bir girişimim hiç olmadı. Ama altı ay sonra yasama kurulu üyelerime zarar vermeye çalıştılar. Onların beni aldattığı gibi ben de onları aldattım. Mecliste onlara oy vermeyeceğimi açıkladım ve ertesi gün de red oyu kullandım. Eğer Vajpayee yapabiliyorsa ben de ‘saam daam dand bhed ke saath’ (sevgiyle, parayla, cezayla ve ayrımla) yaparım. Aynen onun bana yaptığı gibi.

S: Diğer eyaletler gelişirken UP’de bir değişim yok.

C: UP’nin boyutuna ve diğer eyaletlerin nüfusuna bakın. Himachal sadece 5,5 milyon oysa UP 170 milyon.

S: O zaman UP’nin daha küçük eyaletlere mi bölünmesini savunuyorsunuz?

C: Hiç bir itirazım olmaz. Eğer merkez hazırsa Batı UP, Poorvanchal ve Bundelkhand eyaletlerini kurarız. Partimiz küçük eyaletlerden yana ve Uttarakhand eyaletinin UP’den ayrılmasını desteklemiştik. Merkezi Hükümet hazır olduğunda eyalet meclisinden kararı çabucak geçiririz. Biz Merkezi Hükümeti kurduğumuzda küçük eyaletler oluşturacağız.

S: Peki en en büyük rakibiniz kim? Mulayam (UP’nün güçlü partilerinden Samajwadi Partisinin başkanı) mı, BJP mi yoksa Kongre partisi mi?

C: Hepsi ve onların müttefikleri.

S: Hiçbiri ile anlaşmaya varmayacak mısınız?

C: Söz konusu bile değil. Biz hiçbir partiyle ittifak kurma ihtiyacı duymuyoruz.

S: İlerde, başbakan olmak için müttefiklere ihtiyaç duyabilirsiniz. Ama burada herkesle kavglısınız.

C: BSP’nin hiçbir düşmanı yoktur.

S: Peki dostlarınız kimler?

C: Desh ki aam junta (halk)

S: Kongre’den desteğinizi çekecek misiniz?

C: Biz taleplerimizi onlara sunduk. Önce, doğum günümü kutlayacağım, pastamı keseceğim, insanların dileklerini dinleyeceğim ve sonra karar vereceğim.

S: Doğum günü partileriniz sizce biraz müsrif değil mi?

C: Benim doğum günüm başka hiçbir liderinkinde olmayan bir biçimde kutlanıyor. İnsanlar adıma bağışta bulunuyorlar. Doğum günüm bütün Hindistan’da kutlanıyor ve bu sayede dullara, engellilere ve fakirlere yardım ediyoruz.

S: Sizin adınıza partiye para toplanıyor.

C: Diğer partiler büyük sanayicilerden yardım alıyorlar, ben çalışanlarımdan yardım alıyorum. Aradaki fark bu. Ben üyelerden para topladığımı açıkca söylüyorum.

S: Ama büyük sanayiciler bile kendi doğum günlerine bu kadar harcama yapmıyorlar.

C: Harcamaları ben yapmıyorum. Kutlamaları parti düzenliyor.

S: Sonia Gandhi davet edildi mi?

C: Kimseye davetiye gönderilmiyor. Insanlar kendileri geliyorlar.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder